9

بهترین تفرجگاه‌های قزوین در فصل بهار


بهترین استراحتگاه های قزوین در فصل بهار

اقتصاد 24- هدی کاشانیان: بهار زیبایی جدیدی به استان قزوین می آورد. این شهر با تاریخ و فرهنگ غنی و مناظر طبیعی اطرافش یکی از مقاصد جذاب دیدنی و سفر در ایران است. در فصل بهار ویژگی های شهر قزوین عبارتند از:

باغ ها و پارک ها: در فصل بهار باغ ها و بوستان های قزوین زیباتر می درخشند.

طبیعت طبیعی اطراف: اطراف شهر قزوین مملو از مناظر طبیعی زیبا از جمله کوه، دره و رودخانه است. در فصل بهار با شروع گلدهی گیاهان و گل ها این مناظر زیبا از زیبایی خاصی برخوردار می شوند.

بازار و مراکز تاریخی: بازارها و مراکز تاریخی قزوین نیز در فصل بهار جذابیت خود را افزایش می دهد.

هوای معتدل: در فصل بهار هوای شهر قزوین معتدل و مطبوع است که برای پیاده روی در فضای باز بسیار مناسب است.

فعالیت های فرهنگی و هنری: شهر قزوین در فصل بهار نیز میزبان فعالیت های فرهنگی و هنری است که می تواند تجربیات جذابی را برای بازدیدکنندگان فراهم کند.

در مجموع شهر قزوین با زیبایی های طبیعی، فرهنگی و تاریخی خود در فصل بهار یک مقصد گردشگری جذاب است. برخی از جاذبه های گردشگری قزوین در فصل بهار عبارتند از:

باغ ایرانی قزوین

باغ ایرانی از دیرباز شهرت جهانی داشته و نقش مهمی در ارائه معماری و فرهنگ ایرانی به جهانیان داشته است. در طول تاریخ باغ های زیادی با استفاده از اصول باغ های ایرانی ساخته شده است که معروف ترین آنها باغ کاخ ورسای فرانسه است. گفته می شود اولین باغ ایرانی توسط کوروش در پاسارگاد ساخته شده است. او سرمایه خود را ساخت و به تعبیری کوروش کبیر را سازنده این باغ می دانند. باغ ایرانی نماد زندگی در کشوری است که همواره در معرض خطر خشکسالی بوده و تا به امروز پابرجا مانده است.

عمارت چهل ستون قزوین

کاخ چهل ستون قزوین یا عمارت کولافرنگی یکی از زیباترین دیدنی های قزوین است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در واقع این بنای زیبا گل سرسبد میدان آزادی قزوین است که البته بیشتر به میدان سبزه معروف است. کاخ چهل برج قزوین نمونه بارز تاریخ باستانی ایران است که داستان های زیادی برای گفتن دارد. داستان های تاریخی از اجداد ما که می تواند چیزهای زیادی به ما بیاموزد. اطلاعاتی در مورد معماری، زندگی و غیره در آن زمان که تنها با بازدید از این بنای زیبا می توان به آن پی برد.

مسجد جامع قزوین باستان

مسجد جامع قزوین یکی از نمونه های قابل توجهی است که می توانید با دیدن این بنای مقدس و قدیمی به آن سر بزنید و گم شوید. در واقع از زمان ظهور اسلام در بسیاری از کشورها تغییرات زیادی در فرهنگ، آداب و رسوم و حتی در سبک و نوع معماری آن کشورها ایجاد شده است. این اصل را می توان با مشاهده مساجد و سبک معماری بسیاری از بناهای قدیمی درک کرد. مسجد جامع قزوین نیز نمادی از معماری منحصر به فرد اسلامی است و بسیاری از علاقه مندان به معماری، تحقیقات تاریخی و باستان شناسی از آن بازدید می کنند و شیفته آن می شوند.

بازار سنتی قزوین

بازار قزوین یکی از دیدنی های شهر قزوین است که قدمت آن به دوره صفویه و قاجاریه می رسد. این بازار نه تنها معماری منحصر به فردی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، بلکه انواع کالاهایی که گزینه‌های مناسبی برای سوغاتی هستند به فروش می‌رسد. از مهم ترین فضاهای بازار قزوین می توان به مسجد النبی، سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، سرای قیصریه، سرای حاج رضا، سرای رضوی، تیمچه های روباز و سرپوشیده اشاره کرد که قطعا ارزش دیدن را دارد. این بنای تاریخی در ۱۴ دی ماه ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بهترین استراحتگاه های قزوین در فصل بهار

قلعه الموت قزوین

قلعه الموت یکی از جاذبه های گردشگری قزوین و یکی از مهم ترین قلعه های تاریخی ایران است. این قلعه در قرن پنجم میلادی مقر حسن صباح، مؤسس حکومت اسماعیلیه و مخالف سلجوقیان بود که به دلیل بهره‌برداری‌های نظامی شهرت زیادی به دست آورد. قلعه الموت نه تنها یک جاذبه تاریخی است. اما مناظر زیبایی دارد که می تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. تنها کسانی که می توانند جادوی این قلعه را درک کنند می توانند از پله های الموت بالا رفته و طعم سختی راه را بچشند. طبق اسناد تاریخی این قلعه در زمان صفویه به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفته است. با این حال، کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این مکان نه تنها یک زندان، بلکه مکانی بوده است که افراد با درجه اجتماعی خاصی در آن زندگی می‌کرده‌اند.

امامزاده شاهزاده حسین (ع)

شاهزاده حسین در سفر امام رضا (ع) به قزوین درگذشت و در قبرستان آن شهر به خاک سپرده شد. می گویند در قرن ششم هجری بر قبر آن بنای باشکوهی وجود داشته است. اما در حمله مغول و جنگ‌های بعدی و نیز درگیری‌هایی که در اوایل دوران صفویه در ایران رخ داد، بنای آرامگاه به شدت آسیب دید. از این دوران تنها معبد چوبی نفیس باقی مانده است که یکی از شاهکارهای منحصر به فرد خاتم کاری و چینی بافی به شمار می رود. البته گمانه زنی هایی وجود دارد که این بنا در زمان سلطان شاه خدابنده قدرتمندترین پادشاه ایلخانان و پسرش سلطان ابوسعید بهادرخان (دوره ایلخانی) بازسازی شده است. اما هیچ سند معتبری برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

کلیسای کانتور قزوین

ساختمان قرمز که زمانی محل عبادت روس ها بود، اکنون در سکوتی عمیق فرو رفته است. با هم قدمی به گذشته می گذاریم و تاریخچه کلیسای کانتور قزوین را مرور می کنیم و نگاهی به معماری این بنای دیدنی می اندازیم. در زمان جنگ جهانی دوم و حمله روسها به ایران در این شهر سکنی گزیدند و نام آن را کانتور به معنای مقر یا مرکز گذاشتند. اکثر حاضران در این محله مهندسان و مسئولان روسی بودند که در پروژه راه قزوین مشغول به کار بودند. آنها دفاتر اداری خود را در این قسمت از شهر تأسیس کردند و علاوه بر ساختمان کنسولگری روسیه در قزوین، تأسیسات دیگری مانند آبنما، سالن تئاتر و باله و … را ساختند. در این شهر

این کلیسای کوچک ساختاری مشابه بسیاری از کلیساهای دیگر دارد و بر روی پلانی صلیبی ساخته شده است. پلان نامنظم چند ضلعی، استفاده از آجرهای قرمز لعابدار در نما و شیروانی های گنبدها، این بنا را از بسیاری از بناهای قزوین و سایر کلیساها متمایز می کند. بیشتر نمای این کلیسا از آجر و ساروج ساخته شده است. در دیوار آن پنجره هایی وجود دارد که مانند نعل اسب کشیده شده و بین دو ردیف آجرکاری بیرون زده قاب شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا